Hun hedder TaTa. Hun ligner en ung kvinde med asiatisk baggrund. Hun synger en ny genre kaldet A-pop. Men hun findes ikke i virkeligheden. Ifølge Pocit, så er TaTa en AI-genereret artist, signet som den første musiker på Stage Zero, det nye pladeselskab startet af Timbaland og hans partnere.
Musikken og vokalerne er skabt i samarbejde med AI-platformen Suno, og hendes image og sociale medier genereres med diverse AI-videoværktøjer. “I’m not just producing tracks anymore”. I’m producing systems, stories, and stars from scratch,” har Timbaland udtalt.
Reaktionerne har været alt andet end enstemmige. Policit beretter at fans på sociale medier har kritiseret projektet for at være kulturelt udhulet og har kaldt det for "kulturel appropriation forklædt som teknologi" – især fordi TaTa skal forstille at være en asiatisk kvinde.
Folk i musikindustrien er heller ikke tilfredse. Produceren Young Guru og Wes Beats ser deres hårde arbejde på at blive bedre til deres håndværk som spild, samtidig med at det kan fjerne det menneskelige udtryk i musikken. Young Guru har kommenteret på Timbalands opslag, hvor han debuterer sin AI artist: ”Human expression can never be reduced to this!!! This is way bigger than music!!!” skrev en tydeligvis skuffet Guru.
På den visuelle front har Netflix også trådt ind i AI-æraen. BBC beretter at streamingtjenesten i den aktuelle sci-fi-serie 'The Eternaut' har brugt generativ AI til at skabe VFX-scener, herunder et dramatisk bygningskollaps i Buenos Aires. Ifølge Netflix’ co-chief Ted Sarandos blev scenen lavet “10 gange hurtigere og langt billigere” end med traditionelle special effekts værktøjer.
Netflix har understreget, at AI skal ses som et redskab og ikke en erstatning for kreativt arbejde – men i en branche, hvor Hollywood i 2023 strejkede mod netop AI i kreative processer, føles det for mange som et skridt i en farlig retning.
Timbaland og Netflix står på hver sin scene, men bruger det samme værktøj: kunstigt intelligente systemer, der skaber indhold hurtigere og billigere end nogensinde før. Den ene skaber musikere, den anden special effects. Fælles er idéen om, at AI ikke bare skal hjælpe, det skal også skabe.
Samtidig strammer platforme som YouTube grebet og udelukker AI-genereret indhold fra at tjene penge, hvis det ikke involverer menneskelig kreativitet. Det har vi også skrevet en artikel om. Underholdningsindustrien har med andre ord ikke truffet ét valg – men mange.
Hun hedder TaTa. Hun ligner en ung kvinde med asiatisk baggrund. Hun synger en ny genre kaldet A-pop. Men hun findes ikke i virkeligheden. Ifølge Pocit, så er TaTa en AI-genereret artist, signet som den første musiker på Stage Zero, det nye pladeselskab startet af Timbaland og hans partnere.
Musikken og vokalerne er skabt i samarbejde med AI-platformen Suno, og hendes image og sociale medier genereres med diverse AI-videoværktøjer. “I’m not just producing tracks anymore”. I’m producing systems, stories, and stars from scratch,” har Timbaland udtalt.
Reaktionerne har været alt andet end enstemmige. Policit beretter at fans på sociale medier har kritiseret projektet for at være kulturelt udhulet og har kaldt det for "kulturel appropriation forklædt som teknologi" – især fordi TaTa skal forstille at være en asiatisk kvinde.
Folk i musikindustrien er heller ikke tilfredse. Produceren Young Guru og Wes Beats ser deres hårde arbejde på at blive bedre til deres håndværk som spild, samtidig med at det kan fjerne det menneskelige udtryk i musikken. Young Guru har kommenteret på Timbalands opslag, hvor han debuterer sin AI artist: ”Human expression can never be reduced to this!!! This is way bigger than music!!!” skrev en tydeligvis skuffet Guru.
På den visuelle front har Netflix også trådt ind i AI-æraen. BBC beretter at streamingtjenesten i den aktuelle sci-fi-serie 'The Eternaut' har brugt generativ AI til at skabe VFX-scener, herunder et dramatisk bygningskollaps i Buenos Aires. Ifølge Netflix’ co-chief Ted Sarandos blev scenen lavet “10 gange hurtigere og langt billigere” end med traditionelle special effekts værktøjer.
Netflix har understreget, at AI skal ses som et redskab og ikke en erstatning for kreativt arbejde – men i en branche, hvor Hollywood i 2023 strejkede mod netop AI i kreative processer, føles det for mange som et skridt i en farlig retning.
Timbaland og Netflix står på hver sin scene, men bruger det samme værktøj: kunstigt intelligente systemer, der skaber indhold hurtigere og billigere end nogensinde før. Den ene skaber musikere, den anden special effects. Fælles er idéen om, at AI ikke bare skal hjælpe, det skal også skabe.
Samtidig strammer platforme som YouTube grebet og udelukker AI-genereret indhold fra at tjene penge, hvis det ikke involverer menneskelig kreativitet. Det har vi også skrevet en artikel om. Underholdningsindustrien har med andre ord ikke truffet ét valg – men mange.
Hun hedder TaTa. Hun ligner en ung kvinde med asiatisk baggrund. Hun synger en ny genre kaldet A-pop. Men hun findes ikke i virkeligheden. Ifølge Pocit, så er TaTa en AI-genereret artist, signet som den første musiker på Stage Zero, det nye pladeselskab startet af Timbaland og hans partnere.
Musikken og vokalerne er skabt i samarbejde med AI-platformen Suno, og hendes image og sociale medier genereres med diverse AI-videoværktøjer. “I’m not just producing tracks anymore”. I’m producing systems, stories, and stars from scratch,” har Timbaland udtalt.
Reaktionerne har været alt andet end enstemmige. Policit beretter at fans på sociale medier har kritiseret projektet for at være kulturelt udhulet og har kaldt det for "kulturel appropriation forklædt som teknologi" – især fordi TaTa skal forstille at være en asiatisk kvinde.
Folk i musikindustrien er heller ikke tilfredse. Produceren Young Guru og Wes Beats ser deres hårde arbejde på at blive bedre til deres håndværk som spild, samtidig med at det kan fjerne det menneskelige udtryk i musikken. Young Guru har kommenteret på Timbalands opslag, hvor han debuterer sin AI artist: ”Human expression can never be reduced to this!!! This is way bigger than music!!!” skrev en tydeligvis skuffet Guru.
På den visuelle front har Netflix også trådt ind i AI-æraen. BBC beretter at streamingtjenesten i den aktuelle sci-fi-serie 'The Eternaut' har brugt generativ AI til at skabe VFX-scener, herunder et dramatisk bygningskollaps i Buenos Aires. Ifølge Netflix’ co-chief Ted Sarandos blev scenen lavet “10 gange hurtigere og langt billigere” end med traditionelle special effekts værktøjer.
Netflix har understreget, at AI skal ses som et redskab og ikke en erstatning for kreativt arbejde – men i en branche, hvor Hollywood i 2023 strejkede mod netop AI i kreative processer, føles det for mange som et skridt i en farlig retning.
Timbaland og Netflix står på hver sin scene, men bruger det samme værktøj: kunstigt intelligente systemer, der skaber indhold hurtigere og billigere end nogensinde før. Den ene skaber musikere, den anden special effects. Fælles er idéen om, at AI ikke bare skal hjælpe, det skal også skabe.
Samtidig strammer platforme som YouTube grebet og udelukker AI-genereret indhold fra at tjene penge, hvis det ikke involverer menneskelig kreativitet. Det har vi også skrevet en artikel om. Underholdningsindustrien har med andre ord ikke truffet ét valg – men mange.