Fremtid eller Fare? "AI er 10 gange hurtigere og langt billigere"

Netflix bruger det til at få bygninger til at kollapse. Timbaland bruger det til at skabe kunstnere fra bunden. Kunstig intelligens er ikke længere en fremtidsvision – den er nutidens mest kontroversielle værktøj i musik og film.

Hun hedder TaTa. Hun ligner en ung kvinde med asiatisk baggrund. Hun synger en ny genre kaldet A-pop. Men hun findes ikke i virkeligheden. Ifølge Pocit, så er TaTa en AI-genereret artist, signet som den første musiker på Stage Zero, det nye pladeselskab startet af Timbaland og hans partnere. 

Musikken og vokalerne er skabt i samarbejde med AI-platformen Suno, og hendes image og sociale medier genereres med diverse AI-videoværktøjer. “I’m not just producing tracks anymore”. I’m producing systems, stories, and stars from scratch,” har Timbaland udtalt.

Reaktionerne har været alt andet end enstemmige. Policit beretter at fans på sociale medier har kritiseret projektet for at være kulturelt udhulet og har kaldt det for "kulturel appropriation forklædt som teknologi" – især fordi TaTa skal forstille at være en asiatisk kvinde. 

Folk i musikindustrien er heller ikke tilfredse. Produceren Young Guru og Wes Beats ser deres hårde arbejde på at blive bedre til deres håndværk som spild, samtidig med at det kan fjerne det menneskelige udtryk i musikken. Young Guru har kommenteret på Timbalands opslag, hvor han debuterer sin AI artist: ”Human expression can never be reduced to this!!! This is way bigger than music!!!” skrev en tydeligvis skuffet Guru.

Netflix bruger AI som effektmotor

På den visuelle front har Netflix også trådt ind i AI-æraen. BBC beretter at streamingtjenesten i den aktuelle sci-fi-serie 'The Eternaut' har brugt generativ AI til at skabe VFX-scener, herunder et dramatisk bygningskollaps i Buenos Aires. Ifølge Netflix’ co-chief Ted Sarandos blev scenen lavet “10 gange hurtigere og langt billigere” end med traditionelle special effekts værktøjer. 

Netflix har understreget, at AI skal ses som et redskab og ikke en erstatning for kreativt arbejde – men i en branche, hvor Hollywood i 2023 strejkede mod netop AI i kreative processer, føles det for mange som et skridt i en farlig retning.

AI er enten fremtid eller fare

Timbaland og Netflix står på hver sin scene, men bruger det samme værktøj: kunstigt intelligente systemer, der skaber indhold hurtigere og billigere end nogensinde før. Den ene skaber musikere, den anden special effects. Fælles er idéen om, at AI ikke bare skal hjælpe, det skal også skabe.

Samtidig strammer platforme som YouTube grebet og udelukker AI-genereret indhold fra at tjene penge, hvis det ikke involverer menneskelig kreativitet. Det har vi også skrevet en artikel om. Underholdningsindustrien har med andre ord ikke truffet ét valg – men mange.

No items found.
Artiklen er bragt til dig i samarbejde med Casio G-SHOCK.
Bjørn Jensen
Skribent

Fremtid eller Fare? "AI er 10 gange hurtigere og langt billigere"

Netflix bruger det til at få bygninger til at kollapse. Timbaland bruger det til at skabe kunstnere fra bunden. Kunstig intelligens er ikke længere en fremtidsvision – den er nutidens mest kontroversielle værktøj i musik og film.

Hun hedder TaTa. Hun ligner en ung kvinde med asiatisk baggrund. Hun synger en ny genre kaldet A-pop. Men hun findes ikke i virkeligheden. Ifølge Pocit, så er TaTa en AI-genereret artist, signet som den første musiker på Stage Zero, det nye pladeselskab startet af Timbaland og hans partnere. 

Musikken og vokalerne er skabt i samarbejde med AI-platformen Suno, og hendes image og sociale medier genereres med diverse AI-videoværktøjer. “I’m not just producing tracks anymore”. I’m producing systems, stories, and stars from scratch,” har Timbaland udtalt.

Reaktionerne har været alt andet end enstemmige. Policit beretter at fans på sociale medier har kritiseret projektet for at være kulturelt udhulet og har kaldt det for "kulturel appropriation forklædt som teknologi" – især fordi TaTa skal forstille at være en asiatisk kvinde. 

Folk i musikindustrien er heller ikke tilfredse. Produceren Young Guru og Wes Beats ser deres hårde arbejde på at blive bedre til deres håndværk som spild, samtidig med at det kan fjerne det menneskelige udtryk i musikken. Young Guru har kommenteret på Timbalands opslag, hvor han debuterer sin AI artist: ”Human expression can never be reduced to this!!! This is way bigger than music!!!” skrev en tydeligvis skuffet Guru.

Netflix bruger AI som effektmotor

På den visuelle front har Netflix også trådt ind i AI-æraen. BBC beretter at streamingtjenesten i den aktuelle sci-fi-serie 'The Eternaut' har brugt generativ AI til at skabe VFX-scener, herunder et dramatisk bygningskollaps i Buenos Aires. Ifølge Netflix’ co-chief Ted Sarandos blev scenen lavet “10 gange hurtigere og langt billigere” end med traditionelle special effekts værktøjer. 

Netflix har understreget, at AI skal ses som et redskab og ikke en erstatning for kreativt arbejde – men i en branche, hvor Hollywood i 2023 strejkede mod netop AI i kreative processer, føles det for mange som et skridt i en farlig retning.

AI er enten fremtid eller fare

Timbaland og Netflix står på hver sin scene, men bruger det samme værktøj: kunstigt intelligente systemer, der skaber indhold hurtigere og billigere end nogensinde før. Den ene skaber musikere, den anden special effects. Fælles er idéen om, at AI ikke bare skal hjælpe, det skal også skabe.

Samtidig strammer platforme som YouTube grebet og udelukker AI-genereret indhold fra at tjene penge, hvis det ikke involverer menneskelig kreativitet. Det har vi også skrevet en artikel om. Underholdningsindustrien har med andre ord ikke truffet ét valg – men mange.

Bjørn Jensen
Skribent

Fremtid eller Fare? "AI er 10 gange hurtigere og langt billigere"

Netflix bruger det til at få bygninger til at kollapse. Timbaland bruger det til at skabe kunstnere fra bunden. Kunstig intelligens er ikke længere en fremtidsvision – den er nutidens mest kontroversielle værktøj i musik og film.

Hun hedder TaTa. Hun ligner en ung kvinde med asiatisk baggrund. Hun synger en ny genre kaldet A-pop. Men hun findes ikke i virkeligheden. Ifølge Pocit, så er TaTa en AI-genereret artist, signet som den første musiker på Stage Zero, det nye pladeselskab startet af Timbaland og hans partnere. 

Musikken og vokalerne er skabt i samarbejde med AI-platformen Suno, og hendes image og sociale medier genereres med diverse AI-videoværktøjer. “I’m not just producing tracks anymore”. I’m producing systems, stories, and stars from scratch,” har Timbaland udtalt.

Reaktionerne har været alt andet end enstemmige. Policit beretter at fans på sociale medier har kritiseret projektet for at være kulturelt udhulet og har kaldt det for "kulturel appropriation forklædt som teknologi" – især fordi TaTa skal forstille at være en asiatisk kvinde. 

Folk i musikindustrien er heller ikke tilfredse. Produceren Young Guru og Wes Beats ser deres hårde arbejde på at blive bedre til deres håndværk som spild, samtidig med at det kan fjerne det menneskelige udtryk i musikken. Young Guru har kommenteret på Timbalands opslag, hvor han debuterer sin AI artist: ”Human expression can never be reduced to this!!! This is way bigger than music!!!” skrev en tydeligvis skuffet Guru.

Netflix bruger AI som effektmotor

På den visuelle front har Netflix også trådt ind i AI-æraen. BBC beretter at streamingtjenesten i den aktuelle sci-fi-serie 'The Eternaut' har brugt generativ AI til at skabe VFX-scener, herunder et dramatisk bygningskollaps i Buenos Aires. Ifølge Netflix’ co-chief Ted Sarandos blev scenen lavet “10 gange hurtigere og langt billigere” end med traditionelle special effekts værktøjer. 

Netflix har understreget, at AI skal ses som et redskab og ikke en erstatning for kreativt arbejde – men i en branche, hvor Hollywood i 2023 strejkede mod netop AI i kreative processer, føles det for mange som et skridt i en farlig retning.

AI er enten fremtid eller fare

Timbaland og Netflix står på hver sin scene, men bruger det samme værktøj: kunstigt intelligente systemer, der skaber indhold hurtigere og billigere end nogensinde før. Den ene skaber musikere, den anden special effects. Fælles er idéen om, at AI ikke bare skal hjælpe, det skal også skabe.

Samtidig strammer platforme som YouTube grebet og udelukker AI-genereret indhold fra at tjene penge, hvis det ikke involverer menneskelig kreativitet. Det har vi også skrevet en artikel om. Underholdningsindustrien har med andre ord ikke truffet ét valg – men mange.

Bjørn Jensen
Skribent
Artikel

Grøn Koncert: Evakuering midt i festlighederne

Et voldsomt skybrud satte en brat stopper for Grøn Koncert i Esbjerg, hvor 18.000 gæster blev evakueret midt i programmet. Artister og publikum måtte forlade pladsen i chok og skuffelse.
13 min.
Læs
Artikel

Farvel til en legende: Ozzy Osbourne er gået bort

22. juli 2025 markerer et brud i rockmusikkens tidslinje. Ozzy Osbourne, den uforlignelige “Prince of Darkness”, er død, 76 år gammel – og med ham går en æra af hårdtslående ærlighed, rå overlevelse og musikalsk vildskab uigenkaldeligt i graven.
13 min.
Læs
Artikel

Nu er det slut - YouTube Stopper betalingen

Fra 15. juli siger YouTube farvel til AI-musik, stemmeløse videoer og kopieret content. Originalitet er ikke bare nice – det er nødvendigt.
13 min.
Læs
Artikel

EEZY INTERVIEW: ''jeg har brug for at fortælle mine historier”

EEZY har for nylig løftet sløret for tankerne bag teksten til sit track “Corner” i Unlimiteds Lyrical Breakdown. Men for EEZY begyndte musikken helt uden en plan. Ikke noget gennemtænkt koncept, ingen masterplan om hitlister eller streamingrekorder. Faktisk var hans rap-projekt aldrig tænkt som et projekt overhovedet — det opstod bare af et behov for at fortælle noget, der ikke kunne blive indeni.
13 min.
Læs
Artikel

På kanten af sammenbrud leverer Justin Bieber noget af karrierens stærkeste musik

Justin Bieber vender tilbage efter fire års stilhed med ’SWAG’. Et uventet, råt og eksperimenterende album med 21 numre og samarbejder med bl.a. Mk.gee, Gunna og Sexyy Red.
13 min.
Læs