Carl Knast fantaserer og fornyer på CROWDPLEASER

Carl Knast er en ener på den danske hiphopscene. Han har allerede bevist, at han mestrer kunsten at bygge bro mellem oldschool hiphop, jazz, blokfløjte og nutidens tunge 808’s. På CROWDPLEASER, hans debutalbum, tager han det hele et skridt videre. Det er råt, upoleret og kompromisløst. Vi som lyttere får lov til at være vidner til både eksperimenter og sårbarhed, mens et knust hjerte langsomt samles igen. Det fungerer, men man skal også være til den slags.

Det føles lidt, som om jeg ligger nede i klangkassen på et klaver, når jeg lytter til CROWDPLEASER. Indimellem må jeg kigge op fra kassen og få et glimt af de mange gæster, der træder ind i rapperens lydunivers.

Allerede fra første sekund bliver vi taget i hånden af ingen ringere end Raske Penge, der på INTRO sætter scenen for CROWDPLEASER. Gennem albummet agerer han en slags kommentator med sin demonstrative dancehall-speak. Noget, der i starten kan virke unødvendigt, men hurtigt bliver en ledetråd i Carl Knasts labyrint af gæsteartister og skæve lyde.

Albummet sparkes for alvor i gang med UMTI UMTI, hvor den århusianske rapper Speedy dukker op i en helt ny form. Han har ladet sig opsluge af Knasts fascination af aliens, og hans halv-nasale vokal lander overraskende godt i det ruminspirerede univers. Det er næsten umuligt at forestille sig, at han senere også kan gæste et nummer med Peter Sommer, men det vender vi tilbage til.

Med HUSKER træder vi ind i en mere sårbar side af Carl Knast. Nummeret føles som en kærlighedsfortælling skrevet i kølvandet på den skilsmisse, han har åbnet op om. Omkvædet fungerer ikke bare som et fængende hook, men også som et nødvendigt pusterum i en fortælling, der i versene bliver så detaljeret, at man næsten føler, man bladrer gennem siderne i en dagbog.

Der er også små gaver gemt til den ældre generation af lyttere. Både Ane Trolle og Blæs Bukki gæster hvert deres nummer, og deres tilstedeværelse føles ikke som tilfældige gimmicks, men som en naturlig del af Carl Knasts samlede fortælling. Det er svært ikke at mærke et strejf af nostalgi, når deres stemmer træder frem.

Spørgsmålet er dog, om det virkelig holder i en tid, hvor næsten al musik streames, og hvor lytterne sjældent lytter et album fra ende til anden. Måske er det netop en del af Knasts plan. CROWDPLEASER er ikke kun en lytteoplevelse, men noget, der forhåbentligt for alvor tager form, når han snart drager ud, og spiller det hele live inden længe.

Den største overraskelse på albummet må uden tvivl være FREM OG TILBAGE, hvor Peter Sommer, Speedy og LAY pludselig dukker op som gæster. En konstellation, de færreste nok havde set komme indenfor den nærmeste fremtid. Det er mildest talt et værk, der forbinder alt fra menneskefløjt, lækre strenge og forskelligheder, der spænder over både alder og musikalske baggrunde.
"Jeg har produkter i lommen" synger Peter Sommer, mens Speedy følger op med: "Spørg lige Peter Sommer, om jeg gør det, som det skal være?".
Det er et nummer, der på mange måder spejler Carl Knasts tilgang til musik og kunst. Kompromisløst, legende og svær at afvise. Men som nævnt tidligere kræver det også, at man er modtagelig overfor universet. Ellers risikerer man at stå udenfor og kigge ind.

Med CROWDPLEASER cementerer Carl Knast sin status som en kompromisløs stemme på den danske hiphopscene. Albummet er en sammensmeltning af genrer, stemninger og gæsteoptrædener, der både udfordrer og underholder. Han balancerer eksperimenterende produktioner med dybfølt lyrik, og resultatet er et værk, der nægter at blive baggrundsmusik, fordi det kræver din opmærksomhed.

No items found.
Artiklen er bragt til dig i samarbejde med Casio G-SHOCK.
Victor Kruse
Skribent

Carl Knast fantaserer og fornyer på CROWDPLEASER

Carl Knast er en ener på den danske hiphopscene. Han har allerede bevist, at han mestrer kunsten at bygge bro mellem oldschool hiphop, jazz, blokfløjte og nutidens tunge 808’s. På CROWDPLEASER, hans debutalbum, tager han det hele et skridt videre. Det er råt, upoleret og kompromisløst. Vi som lyttere får lov til at være vidner til både eksperimenter og sårbarhed, mens et knust hjerte langsomt samles igen. Det fungerer, men man skal også være til den slags.

Det føles lidt, som om jeg ligger nede i klangkassen på et klaver, når jeg lytter til CROWDPLEASER. Indimellem må jeg kigge op fra kassen og få et glimt af de mange gæster, der træder ind i rapperens lydunivers.

Allerede fra første sekund bliver vi taget i hånden af ingen ringere end Raske Penge, der på INTRO sætter scenen for CROWDPLEASER. Gennem albummet agerer han en slags kommentator med sin demonstrative dancehall-speak. Noget, der i starten kan virke unødvendigt, men hurtigt bliver en ledetråd i Carl Knasts labyrint af gæsteartister og skæve lyde.

Albummet sparkes for alvor i gang med UMTI UMTI, hvor den århusianske rapper Speedy dukker op i en helt ny form. Han har ladet sig opsluge af Knasts fascination af aliens, og hans halv-nasale vokal lander overraskende godt i det ruminspirerede univers. Det er næsten umuligt at forestille sig, at han senere også kan gæste et nummer med Peter Sommer, men det vender vi tilbage til.

Med HUSKER træder vi ind i en mere sårbar side af Carl Knast. Nummeret føles som en kærlighedsfortælling skrevet i kølvandet på den skilsmisse, han har åbnet op om. Omkvædet fungerer ikke bare som et fængende hook, men også som et nødvendigt pusterum i en fortælling, der i versene bliver så detaljeret, at man næsten føler, man bladrer gennem siderne i en dagbog.

Der er også små gaver gemt til den ældre generation af lyttere. Både Ane Trolle og Blæs Bukki gæster hvert deres nummer, og deres tilstedeværelse føles ikke som tilfældige gimmicks, men som en naturlig del af Carl Knasts samlede fortælling. Det er svært ikke at mærke et strejf af nostalgi, når deres stemmer træder frem.

Spørgsmålet er dog, om det virkelig holder i en tid, hvor næsten al musik streames, og hvor lytterne sjældent lytter et album fra ende til anden. Måske er det netop en del af Knasts plan. CROWDPLEASER er ikke kun en lytteoplevelse, men noget, der forhåbentligt for alvor tager form, når han snart drager ud, og spiller det hele live inden længe.

Den største overraskelse på albummet må uden tvivl være FREM OG TILBAGE, hvor Peter Sommer, Speedy og LAY pludselig dukker op som gæster. En konstellation, de færreste nok havde set komme indenfor den nærmeste fremtid. Det er mildest talt et værk, der forbinder alt fra menneskefløjt, lækre strenge og forskelligheder, der spænder over både alder og musikalske baggrunde.
"Jeg har produkter i lommen" synger Peter Sommer, mens Speedy følger op med: "Spørg lige Peter Sommer, om jeg gør det, som det skal være?".
Det er et nummer, der på mange måder spejler Carl Knasts tilgang til musik og kunst. Kompromisløst, legende og svær at afvise. Men som nævnt tidligere kræver det også, at man er modtagelig overfor universet. Ellers risikerer man at stå udenfor og kigge ind.

Med CROWDPLEASER cementerer Carl Knast sin status som en kompromisløs stemme på den danske hiphopscene. Albummet er en sammensmeltning af genrer, stemninger og gæsteoptrædener, der både udfordrer og underholder. Han balancerer eksperimenterende produktioner med dybfølt lyrik, og resultatet er et værk, der nægter at blive baggrundsmusik, fordi det kræver din opmærksomhed.

Victor Kruse
Skribent

Carl Knast fantaserer og fornyer på CROWDPLEASER

Carl Knast er en ener på den danske hiphopscene. Han har allerede bevist, at han mestrer kunsten at bygge bro mellem oldschool hiphop, jazz, blokfløjte og nutidens tunge 808’s. På CROWDPLEASER, hans debutalbum, tager han det hele et skridt videre. Det er råt, upoleret og kompromisløst. Vi som lyttere får lov til at være vidner til både eksperimenter og sårbarhed, mens et knust hjerte langsomt samles igen. Det fungerer, men man skal også være til den slags.

Det føles lidt, som om jeg ligger nede i klangkassen på et klaver, når jeg lytter til CROWDPLEASER. Indimellem må jeg kigge op fra kassen og få et glimt af de mange gæster, der træder ind i rapperens lydunivers.

Allerede fra første sekund bliver vi taget i hånden af ingen ringere end Raske Penge, der på INTRO sætter scenen for CROWDPLEASER. Gennem albummet agerer han en slags kommentator med sin demonstrative dancehall-speak. Noget, der i starten kan virke unødvendigt, men hurtigt bliver en ledetråd i Carl Knasts labyrint af gæsteartister og skæve lyde.

Albummet sparkes for alvor i gang med UMTI UMTI, hvor den århusianske rapper Speedy dukker op i en helt ny form. Han har ladet sig opsluge af Knasts fascination af aliens, og hans halv-nasale vokal lander overraskende godt i det ruminspirerede univers. Det er næsten umuligt at forestille sig, at han senere også kan gæste et nummer med Peter Sommer, men det vender vi tilbage til.

Med HUSKER træder vi ind i en mere sårbar side af Carl Knast. Nummeret føles som en kærlighedsfortælling skrevet i kølvandet på den skilsmisse, han har åbnet op om. Omkvædet fungerer ikke bare som et fængende hook, men også som et nødvendigt pusterum i en fortælling, der i versene bliver så detaljeret, at man næsten føler, man bladrer gennem siderne i en dagbog.

Der er også små gaver gemt til den ældre generation af lyttere. Både Ane Trolle og Blæs Bukki gæster hvert deres nummer, og deres tilstedeværelse føles ikke som tilfældige gimmicks, men som en naturlig del af Carl Knasts samlede fortælling. Det er svært ikke at mærke et strejf af nostalgi, når deres stemmer træder frem.

Spørgsmålet er dog, om det virkelig holder i en tid, hvor næsten al musik streames, og hvor lytterne sjældent lytter et album fra ende til anden. Måske er det netop en del af Knasts plan. CROWDPLEASER er ikke kun en lytteoplevelse, men noget, der forhåbentligt for alvor tager form, når han snart drager ud, og spiller det hele live inden længe.

Den største overraskelse på albummet må uden tvivl være FREM OG TILBAGE, hvor Peter Sommer, Speedy og LAY pludselig dukker op som gæster. En konstellation, de færreste nok havde set komme indenfor den nærmeste fremtid. Det er mildest talt et værk, der forbinder alt fra menneskefløjt, lækre strenge og forskelligheder, der spænder over både alder og musikalske baggrunde.
"Jeg har produkter i lommen" synger Peter Sommer, mens Speedy følger op med: "Spørg lige Peter Sommer, om jeg gør det, som det skal være?".
Det er et nummer, der på mange måder spejler Carl Knasts tilgang til musik og kunst. Kompromisløst, legende og svær at afvise. Men som nævnt tidligere kræver det også, at man er modtagelig overfor universet. Ellers risikerer man at stå udenfor og kigge ind.

Med CROWDPLEASER cementerer Carl Knast sin status som en kompromisløs stemme på den danske hiphopscene. Albummet er en sammensmeltning af genrer, stemninger og gæsteoptrædener, der både udfordrer og underholder. Han balancerer eksperimenterende produktioner med dybfølt lyrik, og resultatet er et værk, der nægter at blive baggrundsmusik, fordi det kræver din opmærksomhed.

Victor Kruse
Skribent
Artikel

Unlimited ”Top 5” tracks – start Juni

Sommeren er over os, og der droppes musik til højre og venstre. Vi har samlet fem aktuelle tracks, der fortjener din opmærksomhed.
13 min.
Læs
Artikel

Hvorfor er det at synge godt for hjernen?

Musik er godt for hjernen, især når du selv synger med. Det gælder også, selvom du ikke er nogen Whitney Houston. ja, selv hvis du synger falsk, er det sundt. Det skriver The Washington Post i en artikel om musikkens gavnlige effekt på mental sundhed og hjernens modstandsdygtighed.
13 min.
Læs
Artikel

Skandinaviens største technofest ligger i Danmark – men hvor er danskerne?

Distortion Ø tiltrækker hvert år tusindvis af ravere fra hele Europa, men blandt hurtigbriller, røgkanoner og stjerne-dj’s er danskerne stadig i undertal.
13 min.
Læs
Artikel

Nik, Jay og MORTEN: Har den AURA

Nik & Jay er tilbage med ny single, og endnu engang har de slået sig sammen med stjerne-DJ’en MORTEN på et opløftende sommertrack.
13 min.
Læs
Artikel

ER DET KVINDERNES TID?

Sabrina Carpenters nyeste single ‘Manchild’ er et klassisk popnummer med et fængende hook og relaterbare tekster, som fans allerede spår til at blive sommerens store hymne. Sangen taler ind i en tendens, vi også ser på den danske musikscene, hvor unge kvindelige popstjerner som Mumle, Mille og Annika dominerer hitlisterne.
13 min.
Læs