Sabrina Carpenter har i dag udgivet sin nye single “Manchild” – et selvsikkert popnummer med et fængende hook, glat produktion og tekster, der blander humor, selvironi og skarphed. Sangen er kun få timer gammel, men allerede nu bliver den kaldt sommerens store pophymne af fans og medier verden over.
Carpenter har de seneste år markeret sig som en af de mest toneangivende navne i international pop. Med hits som “Espresso” og “Feather” har hun trukket millioner af lyttere til og stået i spidsen for en ny bølge af kvindelige artister, der med ærlige, personlige og selvsikre poptekster har taget både hitlister og festivalplakater med storm.
Sammen med navne som Charli XCX, Lana Del Rey, Olivia Rodrigo og Billie Eilish har Sabrina Carpenter været med til at ændre billedet af, hvem der dominerer i poppen. Hvor hitlisterne i mange år har været præget af mandlige kunstnere, ser vi nu, hvordan kvinder fylder mere og mere i toppen af hitlisterne og på festivalplakaterne.
Charli XCX gæster i år Roskilde Festival for andet år i træk – denne gang på Orange Scene, efter hun sidste år satte ild til Arena med en energisk optræden og tusindvis af brats i publikum. Hun var med til at starte den bevægelse, der blev kendt som Brat Summer – en selvsikker og fandenivoldsk popæstetik, som siden har præget både lyd og attitude hos mange kvindelige artister.
Den tendens mærkes også herhjemme. På den danske musikscene er navne som Mille, Mumle og Annika godt i gang med at bryde igennem med samme slags ærlige, catchy og følelsesmæssigt nærværende popmusik – og også her er det kvinderne, der begynder at sætte dagsordenen i top 10.
Tilbage i april spillede Billie Eilish to udsolgte koncerter i Royal Arena. Annika skal åbne Orange Scene på Roskilde Festival, og Olivia Rodrigo er blandt årets helt store hovednavne. I skrivende stund er der fem kvinder og otte mænd at finde på Top 50 – Danmark-hitlisten på Spotify. Det afspejler meget godt virkeligheden: Musiklandskabet er ved at ændre sig – men vi er ikke helt i mål endnu.
Det føles som en længe ventet forandring: Endelig ser vi kvindelige artister få det rum og den synlighed, deres musik og fortællinger fortjener. Og hvis “Manchild” sætter tonen for sommeren 2025, er vi på vej ind i endnu en stærk popæra, ført an af kvinder.
Sabrina Carpenter har i dag udgivet sin nye single “Manchild” – et selvsikkert popnummer med et fængende hook, glat produktion og tekster, der blander humor, selvironi og skarphed. Sangen er kun få timer gammel, men allerede nu bliver den kaldt sommerens store pophymne af fans og medier verden over.
Carpenter har de seneste år markeret sig som en af de mest toneangivende navne i international pop. Med hits som “Espresso” og “Feather” har hun trukket millioner af lyttere til og stået i spidsen for en ny bølge af kvindelige artister, der med ærlige, personlige og selvsikre poptekster har taget både hitlister og festivalplakater med storm.
Sammen med navne som Charli XCX, Lana Del Rey, Olivia Rodrigo og Billie Eilish har Sabrina Carpenter været med til at ændre billedet af, hvem der dominerer i poppen. Hvor hitlisterne i mange år har været præget af mandlige kunstnere, ser vi nu, hvordan kvinder fylder mere og mere i toppen af hitlisterne og på festivalplakaterne.
Charli XCX gæster i år Roskilde Festival for andet år i træk – denne gang på Orange Scene, efter hun sidste år satte ild til Arena med en energisk optræden og tusindvis af brats i publikum. Hun var med til at starte den bevægelse, der blev kendt som Brat Summer – en selvsikker og fandenivoldsk popæstetik, som siden har præget både lyd og attitude hos mange kvindelige artister.
Den tendens mærkes også herhjemme. På den danske musikscene er navne som Mille, Mumle og Annika godt i gang med at bryde igennem med samme slags ærlige, catchy og følelsesmæssigt nærværende popmusik – og også her er det kvinderne, der begynder at sætte dagsordenen i top 10.
Tilbage i april spillede Billie Eilish to udsolgte koncerter i Royal Arena. Annika skal åbne Orange Scene på Roskilde Festival, og Olivia Rodrigo er blandt årets helt store hovednavne. I skrivende stund er der fem kvinder og otte mænd at finde på Top 50 – Danmark-hitlisten på Spotify. Det afspejler meget godt virkeligheden: Musiklandskabet er ved at ændre sig – men vi er ikke helt i mål endnu.
Det føles som en længe ventet forandring: Endelig ser vi kvindelige artister få det rum og den synlighed, deres musik og fortællinger fortjener. Og hvis “Manchild” sætter tonen for sommeren 2025, er vi på vej ind i endnu en stærk popæra, ført an af kvinder.
Sabrina Carpenter har i dag udgivet sin nye single “Manchild” – et selvsikkert popnummer med et fængende hook, glat produktion og tekster, der blander humor, selvironi og skarphed. Sangen er kun få timer gammel, men allerede nu bliver den kaldt sommerens store pophymne af fans og medier verden over.
Carpenter har de seneste år markeret sig som en af de mest toneangivende navne i international pop. Med hits som “Espresso” og “Feather” har hun trukket millioner af lyttere til og stået i spidsen for en ny bølge af kvindelige artister, der med ærlige, personlige og selvsikre poptekster har taget både hitlister og festivalplakater med storm.
Sammen med navne som Charli XCX, Lana Del Rey, Olivia Rodrigo og Billie Eilish har Sabrina Carpenter været med til at ændre billedet af, hvem der dominerer i poppen. Hvor hitlisterne i mange år har været præget af mandlige kunstnere, ser vi nu, hvordan kvinder fylder mere og mere i toppen af hitlisterne og på festivalplakaterne.
Charli XCX gæster i år Roskilde Festival for andet år i træk – denne gang på Orange Scene, efter hun sidste år satte ild til Arena med en energisk optræden og tusindvis af brats i publikum. Hun var med til at starte den bevægelse, der blev kendt som Brat Summer – en selvsikker og fandenivoldsk popæstetik, som siden har præget både lyd og attitude hos mange kvindelige artister.
Den tendens mærkes også herhjemme. På den danske musikscene er navne som Mille, Mumle og Annika godt i gang med at bryde igennem med samme slags ærlige, catchy og følelsesmæssigt nærværende popmusik – og også her er det kvinderne, der begynder at sætte dagsordenen i top 10.
Tilbage i april spillede Billie Eilish to udsolgte koncerter i Royal Arena. Annika skal åbne Orange Scene på Roskilde Festival, og Olivia Rodrigo er blandt årets helt store hovednavne. I skrivende stund er der fem kvinder og otte mænd at finde på Top 50 – Danmark-hitlisten på Spotify. Det afspejler meget godt virkeligheden: Musiklandskabet er ved at ændre sig – men vi er ikke helt i mål endnu.
Det føles som en længe ventet forandring: Endelig ser vi kvindelige artister få det rum og den synlighed, deres musik og fortællinger fortjener. Og hvis “Manchild” sætter tonen for sommeren 2025, er vi på vej ind i endnu en stærk popæra, ført an af kvinder.