Regntid (feat. Kabusa Oriental Choir)
Årets første udspil fra Rahim landede uden varsel: ’Regntid’ kom ud af det blå, men alligevel ramte den som et uvejr, man godt kunne have set i horisonten. At Arto igen står for produktionen, overrasker ikke. Det gør samarbejdet med det nigerianske kor Kabusa Oriental Choir til gengæld lidt mere – og dog.
Rahim har i årevis drysset referencer til Afrika ud i både lyd og tekst. Han har tidligere rejst i Ghana og arbejdet med afrobeats, og det giver ’Regntid’ en international og spirituel klangbund, der føles både ny og naturlig.
Sangen bygger på et tungt, hurtigt beat, som skubber fremad, mens det insisterende popomkvæd trækker én ind. Han synger i omkvædet:
"De siger jeg har ændret mig, nu jeg anderledes / Men dem der snakker, de har aldrig kendt mig / Og vi får det til at regne."
’Regntid’ føles ikke nødvendigvis som starten på noget nyt – måske snarere som et tilbageblik. En påmindelse om, hvor det hele begyndte.
Også musikvideoen er et blik tilbage, skabt af klip fra nogle gamle harddiske, som Rahim gav til sin ven Oskar. Resultatet er en filmisk montage, der føles både personligt, råt og ægte.
LYS (ILLUMINERET)
Hvis man havde glemt, at Tobias Rahim faktisk startede som rapper, så minder han én om det på ’LYS (ILLUMINERET)’. Singlen er et sjældent rent rapnummer fra Rahims hånd –over et oldschool beat med tydelig 90’er-vibe og et varmt, organisk klaverspor, der trækker tråde til både soul og klassisk hiphop.
Og det er ikke for sjov. Teksten er både konkret og politisk, og Rahim vender blikket tilbage mod sin opvækst i Aarhus og mod de drømme, han havde dengang om et større, lysere liv.
Han rapper om en aften, hvor han og vennerne bliver nægtet adgang til et diskotek. Først på grund af deres sko, senere – da de har skiftet – med den egentlige begrundelse: deres hudfarve. Det er hudløst ærligt, og Rahim leverer det med et flow, der er både let og tungt på samme tid.
Sangen kulminerer med en kærlig hyldest til det aarhusianske hiphopmiljø, han selv voksede op i. Han nævner navne som Marwan, USO, L.O.C. og Johnson, som en del af et fællesskab og en musikalsk arv.
’LYS (ILLUMINERET)’ føjer sig dermed til linjen fra "Regntid": Rahim vender tilbage til sine rødder. Han graver dybt og finder lys.
Karavane (feat. Marwan)
’LYS (ILLUMINERET)’ sluttede af med et skud ud til en af Tobias Rahims helt store helte – og nu står han pludselig ved hans side. Det er selvfølgelig Marwan, vi taler om. Aarhus-rapperen gæster ’Karavane’ og sætter et kraftigt aftryk med sit intense flow, som fyrer afsted som et maskingevær, der nærmest overtager rollen som omkvæd.
Sangen er et af de mest dansable udspil fra Rahim i 2025 – en glødende blanding af afrohouse og mellemøstlige synthlinjer, produceret af den faste makker Arto Eriksen. Men det er ikke en fest uden eftertanke. Rahim synger i verset:
“Nu ruller vi hel karavane, kommer ind / Ind på Train, toget kører igen / Kom ind som en rig mand, går som en fattig / Investerer i momenter sjælen bliver besat i.”
Det er både Aarhus, Palæstina, klubben Train og noget langt mere eksistentielt i én og samme bevægelse. ”Karavane” handler om at være på vej – kulturelt, politisk og personligt. Og netop dén rejse lader til at være omdrejningspunktet i Rahims musik i år.
Med på sangskrivningen er rapperen Kå, som også har været med på både ’Regntid’ og ’LYS (ILLUMINERET)’, og som tit er med som opvarmning til Rahims klub-shows. Han ligner mere og mere en fast figur i Rahims kreative univers.
’Karavane’ er en af de sange, hvor Rahim rækker ud - både mod sine forbilleder og mod en ny lyd. Og det klæder ham.
Tæt på (feat. Delara)
Med ’Tæt på’ bevæger Tobias Rahim sig ind på en mere poppet og melodisk sti, sammenlignet med hans tidligere mere eksperimenterende og urban-inspirerede singler i 2025, som ’Regntid’ og ’Karavane’.
’Tæt på’ markerer en fin balance mellem hans rødder i den mere alternative musik og en bredere popappel. hvor den varme, nærværende vokal får selskab af den norske sangerinde Delara, som tilfører sangen en lethed og en blød klang, der løfter nummeret til et nyt niveau af tilgængelighed.
Teksten kredser om følelsen af at være "så tæt på" at give slip på en vigtig relation, men samtidig holde fast. En ambivalens, som mange kan relatere til i kærlighedsforhold, hvor ens rationelle tanker ikke helt stemmer overens med følelserne. Rahim åbner med en næsten skrøbelig erkendelse af følelsesmæssig udmattelse:
"Moralen, den var udkørt / Har smækket baller, smækket døre / For ikk' at smække på dit smukke ansigt."
Produktionen er elegant og enkel, med et pulserende beat og subtile elektroniske elementer, som understøtter den emotionelle kerne uden at overdøve sangens tekstlige dybde.
Med ’Tæt på’ tager Rahim et smut tilbage til sit mere poppede univers, men uden at miste sin autenticitet.
Den værste (feat. Lamin)
’Den værste’ lyder som en feststarter. Beatet er tungt, gyngende og bærer tydelige træk af reggaeton – en lyd, Tobias Rahim kender, da han tidligere har boet to år i et slumkvarter i storbyen Cali i Colombia – en periode, der stadig sætter aftryk i hans musik og som netop gør brugen af reggaeton både naturlig og ladet med erfaring.
Midt i alt det dansable smider Rahim en bemærkelsesværdig reference:
“Bow wow wow yippie yo yippie yay” – en klar hilsen til Bow Wow og Snoop Doggs 2000-hit ‘Bow Wow (That’s My Name)’. Det er nostalgi og klubkultur i ét, men brugt med et glimt i øjet og fornyet kraft.
At Lamin er med, gør kun nummeret mere potent. De to er i øjeblikket blandt de mest eftertragtede artister i Danmark, og kemien mellem dem mærkes tydeligt.
’Den værste’ føles som en seriøs kandidat til at blive årets Roskilde-sang. Det nummer, man kan høre brage ud af sound-bokse fra east til west. Den kombinerer attitude og tilgængelighed, rytme og referencer, og den bekræfter Rahims evne til at forene det personlige med det popkulturelle.
https://www.youtube.com/watch?v=1hwAHTDO46Y
Regntid (feat. Kabusa Oriental Choir)
Årets første udspil fra Rahim landede uden varsel: ’Regntid’ kom ud af det blå, men alligevel ramte den som et uvejr, man godt kunne have set i horisonten. At Arto igen står for produktionen, overrasker ikke. Det gør samarbejdet med det nigerianske kor Kabusa Oriental Choir til gengæld lidt mere – og dog.
Rahim har i årevis drysset referencer til Afrika ud i både lyd og tekst. Han har tidligere rejst i Ghana og arbejdet med afrobeats, og det giver ’Regntid’ en international og spirituel klangbund, der føles både ny og naturlig.
Sangen bygger på et tungt, hurtigt beat, som skubber fremad, mens det insisterende popomkvæd trækker én ind. Han synger i omkvædet:
"De siger jeg har ændret mig, nu jeg anderledes / Men dem der snakker, de har aldrig kendt mig / Og vi får det til at regne."
’Regntid’ føles ikke nødvendigvis som starten på noget nyt – måske snarere som et tilbageblik. En påmindelse om, hvor det hele begyndte.
Også musikvideoen er et blik tilbage, skabt af klip fra nogle gamle harddiske, som Rahim gav til sin ven Oskar. Resultatet er en filmisk montage, der føles både personligt, råt og ægte.
LYS (ILLUMINERET)
Hvis man havde glemt, at Tobias Rahim faktisk startede som rapper, så minder han én om det på ’LYS (ILLUMINERET)’. Singlen er et sjældent rent rapnummer fra Rahims hånd –over et oldschool beat med tydelig 90’er-vibe og et varmt, organisk klaverspor, der trækker tråde til både soul og klassisk hiphop.
Og det er ikke for sjov. Teksten er både konkret og politisk, og Rahim vender blikket tilbage mod sin opvækst i Aarhus og mod de drømme, han havde dengang om et større, lysere liv.
Han rapper om en aften, hvor han og vennerne bliver nægtet adgang til et diskotek. Først på grund af deres sko, senere – da de har skiftet – med den egentlige begrundelse: deres hudfarve. Det er hudløst ærligt, og Rahim leverer det med et flow, der er både let og tungt på samme tid.
Sangen kulminerer med en kærlig hyldest til det aarhusianske hiphopmiljø, han selv voksede op i. Han nævner navne som Marwan, USO, L.O.C. og Johnson, som en del af et fællesskab og en musikalsk arv.
’LYS (ILLUMINERET)’ føjer sig dermed til linjen fra "Regntid": Rahim vender tilbage til sine rødder. Han graver dybt og finder lys.
Karavane (feat. Marwan)
’LYS (ILLUMINERET)’ sluttede af med et skud ud til en af Tobias Rahims helt store helte – og nu står han pludselig ved hans side. Det er selvfølgelig Marwan, vi taler om. Aarhus-rapperen gæster ’Karavane’ og sætter et kraftigt aftryk med sit intense flow, som fyrer afsted som et maskingevær, der nærmest overtager rollen som omkvæd.
Sangen er et af de mest dansable udspil fra Rahim i 2025 – en glødende blanding af afrohouse og mellemøstlige synthlinjer, produceret af den faste makker Arto Eriksen. Men det er ikke en fest uden eftertanke. Rahim synger i verset:
“Nu ruller vi hel karavane, kommer ind / Ind på Train, toget kører igen / Kom ind som en rig mand, går som en fattig / Investerer i momenter sjælen bliver besat i.”
Det er både Aarhus, Palæstina, klubben Train og noget langt mere eksistentielt i én og samme bevægelse. ”Karavane” handler om at være på vej – kulturelt, politisk og personligt. Og netop dén rejse lader til at være omdrejningspunktet i Rahims musik i år.
Med på sangskrivningen er rapperen Kå, som også har været med på både ’Regntid’ og ’LYS (ILLUMINERET)’, og som tit er med som opvarmning til Rahims klub-shows. Han ligner mere og mere en fast figur i Rahims kreative univers.
’Karavane’ er en af de sange, hvor Rahim rækker ud - både mod sine forbilleder og mod en ny lyd. Og det klæder ham.
Tæt på (feat. Delara)
Med ’Tæt på’ bevæger Tobias Rahim sig ind på en mere poppet og melodisk sti, sammenlignet med hans tidligere mere eksperimenterende og urban-inspirerede singler i 2025, som ’Regntid’ og ’Karavane’.
’Tæt på’ markerer en fin balance mellem hans rødder i den mere alternative musik og en bredere popappel. hvor den varme, nærværende vokal får selskab af den norske sangerinde Delara, som tilfører sangen en lethed og en blød klang, der løfter nummeret til et nyt niveau af tilgængelighed.
Teksten kredser om følelsen af at være "så tæt på" at give slip på en vigtig relation, men samtidig holde fast. En ambivalens, som mange kan relatere til i kærlighedsforhold, hvor ens rationelle tanker ikke helt stemmer overens med følelserne. Rahim åbner med en næsten skrøbelig erkendelse af følelsesmæssig udmattelse:
"Moralen, den var udkørt / Har smækket baller, smækket døre / For ikk' at smække på dit smukke ansigt."
Produktionen er elegant og enkel, med et pulserende beat og subtile elektroniske elementer, som understøtter den emotionelle kerne uden at overdøve sangens tekstlige dybde.
Med ’Tæt på’ tager Rahim et smut tilbage til sit mere poppede univers, men uden at miste sin autenticitet.
Den værste (feat. Lamin)
’Den værste’ lyder som en feststarter. Beatet er tungt, gyngende og bærer tydelige træk af reggaeton – en lyd, Tobias Rahim kender, da han tidligere har boet to år i et slumkvarter i storbyen Cali i Colombia – en periode, der stadig sætter aftryk i hans musik og som netop gør brugen af reggaeton både naturlig og ladet med erfaring.
Midt i alt det dansable smider Rahim en bemærkelsesværdig reference:
“Bow wow wow yippie yo yippie yay” – en klar hilsen til Bow Wow og Snoop Doggs 2000-hit ‘Bow Wow (That’s My Name)’. Det er nostalgi og klubkultur i ét, men brugt med et glimt i øjet og fornyet kraft.
At Lamin er med, gør kun nummeret mere potent. De to er i øjeblikket blandt de mest eftertragtede artister i Danmark, og kemien mellem dem mærkes tydeligt.
’Den værste’ føles som en seriøs kandidat til at blive årets Roskilde-sang. Det nummer, man kan høre brage ud af sound-bokse fra east til west. Den kombinerer attitude og tilgængelighed, rytme og referencer, og den bekræfter Rahims evne til at forene det personlige med det popkulturelle.
https://www.youtube.com/watch?v=1hwAHTDO46Y
Regntid (feat. Kabusa Oriental Choir)
Årets første udspil fra Rahim landede uden varsel: ’Regntid’ kom ud af det blå, men alligevel ramte den som et uvejr, man godt kunne have set i horisonten. At Arto igen står for produktionen, overrasker ikke. Det gør samarbejdet med det nigerianske kor Kabusa Oriental Choir til gengæld lidt mere – og dog.
Rahim har i årevis drysset referencer til Afrika ud i både lyd og tekst. Han har tidligere rejst i Ghana og arbejdet med afrobeats, og det giver ’Regntid’ en international og spirituel klangbund, der føles både ny og naturlig.
Sangen bygger på et tungt, hurtigt beat, som skubber fremad, mens det insisterende popomkvæd trækker én ind. Han synger i omkvædet:
"De siger jeg har ændret mig, nu jeg anderledes / Men dem der snakker, de har aldrig kendt mig / Og vi får det til at regne."
’Regntid’ føles ikke nødvendigvis som starten på noget nyt – måske snarere som et tilbageblik. En påmindelse om, hvor det hele begyndte.
Også musikvideoen er et blik tilbage, skabt af klip fra nogle gamle harddiske, som Rahim gav til sin ven Oskar. Resultatet er en filmisk montage, der føles både personligt, råt og ægte.
LYS (ILLUMINERET)
Hvis man havde glemt, at Tobias Rahim faktisk startede som rapper, så minder han én om det på ’LYS (ILLUMINERET)’. Singlen er et sjældent rent rapnummer fra Rahims hånd –over et oldschool beat med tydelig 90’er-vibe og et varmt, organisk klaverspor, der trækker tråde til både soul og klassisk hiphop.
Og det er ikke for sjov. Teksten er både konkret og politisk, og Rahim vender blikket tilbage mod sin opvækst i Aarhus og mod de drømme, han havde dengang om et større, lysere liv.
Han rapper om en aften, hvor han og vennerne bliver nægtet adgang til et diskotek. Først på grund af deres sko, senere – da de har skiftet – med den egentlige begrundelse: deres hudfarve. Det er hudløst ærligt, og Rahim leverer det med et flow, der er både let og tungt på samme tid.
Sangen kulminerer med en kærlig hyldest til det aarhusianske hiphopmiljø, han selv voksede op i. Han nævner navne som Marwan, USO, L.O.C. og Johnson, som en del af et fællesskab og en musikalsk arv.
’LYS (ILLUMINERET)’ føjer sig dermed til linjen fra "Regntid": Rahim vender tilbage til sine rødder. Han graver dybt og finder lys.
Karavane (feat. Marwan)
’LYS (ILLUMINERET)’ sluttede af med et skud ud til en af Tobias Rahims helt store helte – og nu står han pludselig ved hans side. Det er selvfølgelig Marwan, vi taler om. Aarhus-rapperen gæster ’Karavane’ og sætter et kraftigt aftryk med sit intense flow, som fyrer afsted som et maskingevær, der nærmest overtager rollen som omkvæd.
Sangen er et af de mest dansable udspil fra Rahim i 2025 – en glødende blanding af afrohouse og mellemøstlige synthlinjer, produceret af den faste makker Arto Eriksen. Men det er ikke en fest uden eftertanke. Rahim synger i verset:
“Nu ruller vi hel karavane, kommer ind / Ind på Train, toget kører igen / Kom ind som en rig mand, går som en fattig / Investerer i momenter sjælen bliver besat i.”
Det er både Aarhus, Palæstina, klubben Train og noget langt mere eksistentielt i én og samme bevægelse. ”Karavane” handler om at være på vej – kulturelt, politisk og personligt. Og netop dén rejse lader til at være omdrejningspunktet i Rahims musik i år.
Med på sangskrivningen er rapperen Kå, som også har været med på både ’Regntid’ og ’LYS (ILLUMINERET)’, og som tit er med som opvarmning til Rahims klub-shows. Han ligner mere og mere en fast figur i Rahims kreative univers.
’Karavane’ er en af de sange, hvor Rahim rækker ud - både mod sine forbilleder og mod en ny lyd. Og det klæder ham.
Tæt på (feat. Delara)
Med ’Tæt på’ bevæger Tobias Rahim sig ind på en mere poppet og melodisk sti, sammenlignet med hans tidligere mere eksperimenterende og urban-inspirerede singler i 2025, som ’Regntid’ og ’Karavane’.
’Tæt på’ markerer en fin balance mellem hans rødder i den mere alternative musik og en bredere popappel. hvor den varme, nærværende vokal får selskab af den norske sangerinde Delara, som tilfører sangen en lethed og en blød klang, der løfter nummeret til et nyt niveau af tilgængelighed.
Teksten kredser om følelsen af at være "så tæt på" at give slip på en vigtig relation, men samtidig holde fast. En ambivalens, som mange kan relatere til i kærlighedsforhold, hvor ens rationelle tanker ikke helt stemmer overens med følelserne. Rahim åbner med en næsten skrøbelig erkendelse af følelsesmæssig udmattelse:
"Moralen, den var udkørt / Har smækket baller, smækket døre / For ikk' at smække på dit smukke ansigt."
Produktionen er elegant og enkel, med et pulserende beat og subtile elektroniske elementer, som understøtter den emotionelle kerne uden at overdøve sangens tekstlige dybde.
Med ’Tæt på’ tager Rahim et smut tilbage til sit mere poppede univers, men uden at miste sin autenticitet.
Den værste (feat. Lamin)
’Den værste’ lyder som en feststarter. Beatet er tungt, gyngende og bærer tydelige træk af reggaeton – en lyd, Tobias Rahim kender, da han tidligere har boet to år i et slumkvarter i storbyen Cali i Colombia – en periode, der stadig sætter aftryk i hans musik og som netop gør brugen af reggaeton både naturlig og ladet med erfaring.
Midt i alt det dansable smider Rahim en bemærkelsesværdig reference:
“Bow wow wow yippie yo yippie yay” – en klar hilsen til Bow Wow og Snoop Doggs 2000-hit ‘Bow Wow (That’s My Name)’. Det er nostalgi og klubkultur i ét, men brugt med et glimt i øjet og fornyet kraft.
At Lamin er med, gør kun nummeret mere potent. De to er i øjeblikket blandt de mest eftertragtede artister i Danmark, og kemien mellem dem mærkes tydeligt.
’Den værste’ føles som en seriøs kandidat til at blive årets Roskilde-sang. Det nummer, man kan høre brage ud af sound-bokse fra east til west. Den kombinerer attitude og tilgængelighed, rytme og referencer, og den bekræfter Rahims evne til at forene det personlige med det popkulturelle.
https://www.youtube.com/watch?v=1hwAHTDO46Y